Zoetbeleg.
 Financieel op een zoete manier!

Dit is een nieuwe pagina.

Tijdrovende verslaving. 

De smartphone slokt bij het merendeel van de mens een hoop aandacht op waaronder ook bij mij. Vaak onbewust en heel de dag door. Je wordt dus geleefd door je eigen telefoon inplaats dat je zelf bewust kiest waar je je energie op richt. Neem die regie weer in handen, zet je telefoon op stil en bepaal zelf wanneer je aandacht geeft aan berichten, nieuws en andere appjes. Zelf merk ik dat mijn telefoon vaker pak dan dat ik zou willen en dit begint vaak al sochtends. 


Wist je dat: we gemiddeld zo een 80x per dag op onze telefoon kijken en dat de meest actieve gebruikers hun telefoon zelfs 130x per dag ontgrendelen? En ook dat het gemiddeld 23 minuten en 15 seconden kost om de maximale intensiteit van je concentratie te bereiken nadat je afgeleid bent geraakt? Dit zijn gemiddelde cijfers! Er is een hele groep met mensen die om 12 uur tijdens de lunch hun telefoon al kan gaan opladen


Deze twee onderzoeken tonen aan dat onze productiviteit op een dag verre van maximaal is. Als je iedere dag zo een 80 tot 130x op je telefoon kijkt dan betekent dat dus dat je iedere keer na die afleiding weer 23 minuten nodig hebt om tot jouw maximale denkniveau te komen. Tel daarbij op dat we volgens onderzoekers, alles bij elkaar opgeteld, vier uur per dag naar ons scherm kijken en je zult er niet versteld van staan dat de meeste mensen hun potentieel in het leven niet bereiken. We consumeren meer dan dat we produceren, terwijl de groei van de mens juist schuilt in de productieve en creatieve kant. 


Doen we ook iets met deze wijsheid?

Wijsheid opnemen is de eerste stap, maar de krachtigste stap zit hem in de omzetting van deze wijsheid in daden. Just do it! Dat is ook gelijk de lastigste stap door onze bijna aangeboren verslaving. Wij mensen hebben een grotere angst om iets te verliezen dan dat we de ambitie hebben om iets te winnen. Zelfs als het gaat om een "negatieve gewoonte" (zoals een te hoog smartphonegebruik), die we kunnen verliezen. Ons brein is letterlijk liever ‘bekend ongelukkig’ dan ‘onbekend gelukkig’.


 "bekend ongelukkig dan onbekend gelukkig." 


Hoe kunnen we ons meer gaan inzetten en minder snel laten afleiden? Hieronder een aantal opties die je in de juiste richting kunnen helpen:


Zet je smartphone op stil en bepaal zelf wanneer je je telefoon ontgrendelt. Op deze manier laat je externe apps en personen niet bepalen wanneer je ze aandacht geeft. Je bent minder vlug afgeleid en hebt minder snel de neiging om je telefoon te checken (want zeg nu zelf, na dat bliepje is de verleiding om even snel te kijken gewoon te groot).

Installeer productiviteitapps zoals AppBlock om apps gedurende een bepaalde periode te blokkeren. Wil je dus even op WhatsApp dan steekt de app daar een stokje voor.

Blokkeer je gehele telefoon voor een bepaalde periode zodat je bijvoorbeeld 1 uur voor het slapen gaan niet meer op je telefoon kan.

Zet je telefoon eens uit!

Naast bovenstaande tips ligt misschien wel het grootste geheim om productiever, fitter en beter te worden in een goede dagplanning. Schrijf aan het begin van de dag kleine realistische doelen/ taken op die je sowieso gedaan wilt hebben. Sta je voor een grote taak? Deel deze op in kleine stapjes. Je zult zien dat je dit gemakkelijker voor elkaar krijgt en dat het afvinken van een taak een genot op zichzelf is. Dagplanning kan een belangrijke tool zijn en dat geldt ook voor structurele weekplanningen. Plan terugkomende agendapunten in zodat je consistentie opbouwt. Consistentie is key!


-ZB. 


.